Om Ung Op
Vi holder til i det naturskønne Himmerland (nordjylland), hvor vi har adgang til en masse fede faciliteter både inden- og udendørs. Som eksempel kan nævnes vores beachvolleybane, fitnessrum, bålplads med shelters og klatretårn. Det er altså kun fantasien der sætter grænser for alle de fede aktiviteter vi kan lave!
Det er rigtigt vigtigt for os på Ung Op at de unge selv er med til at skabe deres drømmeferie. Derfor vil vi, udover vores i forvejen planlagte aktiviteter og events, altid gerne høre de unges idéer, drømme og tanker omkring hvad de gerne vil prøve - for mon ikke vi kan få det til at ske.
Program & faciliteter
Lejren foregår 6.-12. juli for deltagere, mens køkkenhold og frivillige hjælpere har yderligere et par dage til forberedelse og nedpakning. Den første dag går med en rolig introduktion til lejrstedet og at møde sine nye lejrvenner. I løbet af lejrugen vil der blive udbudt en lang række aktiviteter, hvor det i høj grad er frivilligt for den unge hvilke aktiviteter man ønsker at deltage i. Eksempelvis kan man overnatte i shelter, lave smykker, klatre, vandkamp og meget mere. Vi arbejder på at der midt i ugen bliver en fælles dag ud af huset (hvad det bliver, må I vente på i spænding!). Ugen sluttes af med en temadag og afsluttende fest for de unge.
Lejren bliver afholdt på Vesterbølle efterskole, som huser et væld af fede muligheder både inden- og udendørs. Her har vi bl.a. adgang til 2 store indendørs haller, beachvolleybane, outdoor område med både bålplads og shelterer, friluftsscene, fitnessrum, fodboldbaner, biograf-sal og et 30 meter højt klatretårn. Det er altså kun fantasien der sætter grænser for den fysiske og kreative udfoldelse. Det er vigtigt for os på Ung3 at de unge spiller en aktiv rolle i skabelsen af deres drømmeferie. Derfor vil vi, foruden i forvejen planlagte aktiviteter og events, altid gerne høre de unges idéer, drømme og tanker omkring, hvad deres drømmeferie skal indeholde.
Alt det praktiske
På lejren bliver de unge indkvarteret på 2-3 mands værelser, hvor der er tilknyttet toilet/bad. Det betyder at de hver nat virkelig kan få ladet op til næste dags spændende aktiviteter uden de store afbrydelser. For de morgenfriske vil vi tilbyde et par aktiviteter inden morgenmaden – det kunne f.eks. være brætspil, yoga eller en gåtur.
Foruden deres faste sove-buddies, vil alle unge blive tilknyttet henholdsvis én sove- og én spisegruppe med faste voksne. Det prioriterer vi for at fremme de nære relationer, tryghed og ro omkring sove-, såvel som spisesituationer. Alle måltider foregår i vores spisesal, hvor der serveres morgenmad, frokost og aftensmad alle dage. Derudover vil der blive serveret forskellige snacks f.eks. frugt og kage. Der er mulighed for at tage højde for diverse allergier, spisevaner mm.
Transport til lejren foregår via en bus, som kører fra Høje Taastrup og til lejrstedet via nogle udvalgte byer (Høje Taastrup, Slagelse, Odense, Middelfart, Kolding, Aarhus og Viborg). De unge vil ligeledes blive transporteret hjem med bus. Der er også mulighed for selv at sørge for transport. Vi står klar til at modtage jer på Vesterbølle.
Vores hjælpere kommer med et hav af forskellige baggrunde, uddannelser og interesser. Men ens for dem alle er at de er ansvarsfulde, imødekommende og klar på spas, gak og gøjl. Den diverse hjælper-gruppe gør, at vi kan rumme alle slags unger, og at der altid vil være en voksen til stede, som vil kunne matche den unges sind, personlighed, interesser og behov.
Så send trygt din unge afsted med os, så lover vi, at vi vil give alt, hvad vi har, for at de skønne unge mennesker vender retur efter en uge på Vesterbølle, med løftet pande, et smil på læben og fuld af gode historier.
Vil du være frivillig hjælper på Ung Op?
Vi på Ung Op er meget bevidste om, at grundstenen for at skabe en god lejr, er vores hjælpere! Derfor vil vi gøre vores bedste for at klæde dig bedst muligt på til opgaven, samt vægte højt at få skabt et tæt fællesskab i hjælperflokken. På Ung Op løfter vi i flok, bakker hinanden op, og der skal være plads til både grin, alvorssnakke, krammere, feedback og ros. Desuden synes vi, at det er vigtigt at sammensætte en divers hjælperflok, så vi sammen kan rumme alle unge - så søg endelig, uanset din baggrund – det er sikkert lige DIG vi står og mangler!
Som hjælper på denne ungdomslejr skal du være fyldt 20 år ved lejrens begyndelse.
Vil du hjælpe i vores køkken?
Uden mad og drikke, dur helten ikke. Køkkenholdet er en essentiel del af lejren, og vi skal bruge et sejt køkkenhold på 5-7 hjælpere, som er klar til at give den max gas. Menuen for lejren fastsættes i fællesskab af køkkenholdet inden lejren starter, hvor al indkøb også foretages. På lejren er din opgave derfor, i samarbejde med dit seje hold, at tilberede maden, og skråle med til god musik under opvasken.
Du kan være køkken-frivillig uden væsentlig erfaring i et køkken. Du vil opleve, at de unge, til tider, gerne vil hjælpe til og bruger køkkenet som et frirum. Derfor vil du som køkken-frivillig også have tæt kontakt med de unge.
Som køkken-frivillig på denne ungdomslejr skal du være fyldt 20 år ved lejrens begyndelse.
Indstilling af unge
Kender du en ung på 14 til 17 år, som gerne vil med på denne lejr, så kontakt din lokale Røde Kors afdeling (https://www.rodekors.dk/afdelinger) eller familieafdelingen i din kommune, og hør, om de sender børn/unge afsted på lejr.
Du kan indstille en ung via denne hjemmeside. Vær opmærksom på at du som indstiller vil være kontaktpersonen mellem lejrens ledelse og den unge og/eller deres værge.
Det koster 3.600 kr. at deltage på ungdomslejr og kun i særlige tilfælde har vi børn/unge som får en plads udenom vores indstillere. Du er velkommen til at kontakte os på mail, hvis du har spørgsmål. Vi bestræber os på at besvare alle inden for 2-3 hverdage.
Vi glæder os til at se jer!
Læs mere om lejren på vores hjemmeside ungop-ferielejr.dk eller send os en mail.
Her indstiller du et barn (7-13 år) til en børnelejr. Vælg din kommune på listen.
Læs mere om de enkelte ferielejre
Her indstiller du en ung (14-17 år) til en ungdomslejr. Vælg en ungdomslejr på listen.
Læs mere om de enkelte ferielejre